sinema port logo sinema port  logo

BİZİ TAKİP EDİN

Röportaj 12 Mayıs 2020

Tümay Özokur '' Cast Direktörlüğü ile 118 Servis Hattını Karıştırıyorlar''

Görsel ve yazılı medya da çeşitli görevlerde bulunan Tümay Özokur, Flash TV'de 'Akşamdan Akşama', 'Düğünümüz Var', 'Günden Geceye' programlarının yapımcısı ve sunucusu, Radyo D ve Günaydın FM'de program sunucusu, 'Yangın ve Güvenlik' adlı dergide editör olarak çalıştı. Aynı zamanda Tümay Özokur Casting Ajans'ın kurucusudur. Bizde sizler için daha önce cast direktörü olarak bir çok ünlü ile beraber çalışmış Yazar Tümay Özokur ile özel bir röportaj yaptık.


Tümay Hanım Türkiye’nin ilk oyunculuk ajansını kurmuş bu alanda öncü bir isimsiniz iş hayatına atılımınız nasıl oldu ne gibi zorluklarla karşılaştınız ve yaptığınız işi bizlere anlatır mısınız? Şu an halen ortağım olan ablam Tules Evren Eskişehir Televizyon sinema bölümü mezunudur ben ise Yıldız Teknik Üniversitesi kimya Mühendisliği.. Hayattaki en büyük arzum da babam gibi doktor olabilmekti özellikle psikiyatrist.. Bu üçlem arasında babamın sadece beyaz önlüğünü yakalamış, okulumun son senesinde bir fabrikaya girip bir sene laboratuvar şefliği yapmış ve mühendislik sayfasını kapatarak ablamın elinden bayrağı devir almıştım. Sektöre başlama sebebim ablamdır. Ekran önü, arkası, yazılı ve görsel basın, radyo programcılığı, televizyon sunuculuğu ve nihayetinde dizi film yapımcılığı derken inanılmaz bir tecrübe ve network ağı ile ajansın kapılarını 1999 yılında açtım. Sizin de belirttiğiniz gibi Türkiye’nin ilk oyuncu menajerlik ajansı olarak sektöre imza atmış oldum. Teknolojik imkanlar bugün ile mukayese edildiğinde yok denecek kadar azdı, dolayısıyla oyuncu prezantasyonuna oldukça zaman ve emek harcıyordum. Buna rağmen şimdi olduğundan daha mutlu daha huzurlu ve daha eğlenerek çalışıyordum. Çok kalabalık bir oyuncu kadrosuna hizmet veriyordum. Görev tanımım oyuncu adaylarını prezante ederek tanıtmak, tanınan oyuncuları da hatırlatmaktı. Ajans olarak değil menajer olarak sorumluluklarım olduğu için insanlara bu sistemi anlatmak, kabul ettirmek oldukça zorlu bir süreçti. Tüm zorluklarına rağmen tüm Türkiye hatta yurtdışından oyuncularda kurmak istediğim sisteme sahip çıktı ve çığ gibi büyüdük, 21 yıl çok şükür geride kaldı. Oyuncuların dışında yapımcı ve yönetmenlerimiz de sistemin avantajlarını benimsedi ve onlarda sahip çıktı. Tüm yoldaşlarıma teşekkür ediyorum.
Cast direktörlüğü oldukça zevkli ama bir o kadar da zor bir meslek olsa gerek. Size "ünlülerin menejeri" deniyor. Çok sayıda oyuncunuz var ve çoğu star. Bu isimlerin kariyerlerini yönetirken yaşadığınız zorluklar neler bir oyuncuya veya oyuncu adayına Cast ajansının, direktörünün etkisi nedir? Bir menajer oyuncusunu rezil de edebilir vezir de.. Bu sebeple Türkiye’de yine bir ilek imza atarak, ilk menajerlik okulunu da biz açtık şuan sektörde 8 kişi sertifikası olan menajer ki dünyada menajerlik okulu var.  Kariyer yönetmek zor bir görev gerçekten. Temelinde güven duygusu olması gerekiyor. Kariyerinin başında ve siz ne derseniz uygulamaya hazır olan oyuncu adayı, onun kariyerinde doğru adımlar atıp şöhret olmasına vesile olduğunuz da, dünü unutur ve sizden akıl alırken size akıl vermeye başlar, işte bu tehlike çanlarının çalmaya, karşınızdaki kişinin dönüşmeye başladığı andır. Ve kariyerinde zirve yaptığında size şöyle diyebilir “benim için ne yaptın ki ya da benim kariyerimi doğru yönetemedin!!!!” Peki sen bu yolculuğa başlayıp şuan geldiğin noktaya kadar olan süreçte yanında kim vardı, senin kaşen 750 tl iken nasıl 40 bin tl oldu ? Diye sormazlar mı bunu söyleyen şöhreti yakalayan oyuncuya? İşte bu işin zorluğu bu, vefasızlık…. Onun haricinde her şey mükemmel.
Oyuncu keşiflerinizde ve oyuncu yönetiminde nelere dikkat ediyorsunuz? Oyuncu keşfi artık benim mesleki hissiyatım… Konuşması, gülüşü, samimiyeti, beni cezbeden bir sebep olabilir oyuncuyla çalışmak için. Samimiyet, güven ve iletişim çok önemli. Oyuncunun şeffaf olması gerekir onu ailesinden sonra en iyi ben tanımalıyım. Duygusuyla, karakteristik özellikleriyle, zayıf ve güçlü yanlarıyla, yetenekleriyle bir bütün olarak daha bir çok parametreyi baz alarak doğru bir yol haritası çıkartmam gerekir. Hem oyuncu adaylarına hem menajer adaylarına klavuz  olabilmesi için “oyuncu olmak isteyen parmak kaldırsın”  adlı bir kitap yazdım ve oyuncunun tüm yolculuğunu kitapta anlattım. Aslında kariyer yolculuğuna başlayacak yolun başındaki herkes için klavuz bir kitap, öğretmen ya da doktor da olsa faydasını mutlaka görür.
Oyunculuk eğitiminin yanısıra Atölye'de kadına, yaşama, çocuğa, sevgiye ve ilişkilere dair bu konularda uzman özel eğitmenler tarafından bir çalışma yapıyormuşsunuz. Bunları bize anlatır mısınız?  “Önce iyi insan” “ koşulsuz  huzur” “sevgiyle gelen her şeye evet” akademi çatımızın altında ve hayatımda klavuz sloganlarımdır. Dolayısıyla çatıyı oluşturan sloganlar böylesi kıymetli olunca aynı felsefede buluştuğumuz değerli eğitmenlerimizle, içsel yolculukla başlayıp oyunculuğa uzanan eğitimlerimizde özel oluyor. Eğitimler aynı olabilir önemli olan eğitimleri kimden aldığınızdır ve biz bu konuda iddialıyız. Çocuk atölyemizde de çocuklarımız hem eğleniyor, hem öğreniyor bunun yanı sıra derslere katılım gösteren  pedagogun gözlemleri  de ebeveynleriyle paylaşılıyor. Tek amacımız var, oda faydalı olmak..
Bir çok ünlü dizi ve filmin yapımcılığını ve cast direktörlüğünü üstlenmişsiniz. Oyuncu kadrosunu oluştururken diziler ve filmler arasında bir tercih yapsanız hangisi sizin için zor ya da keyifli olur?.. Bir dizinin oyuncu seçiminde nelere dikkat ediyorsunuz? Tatlı hayat dizisinin kastını yaparken çok eğleniyordum. Yaprak  Dökümü projesinin de ben de özel bir yeri vardır. Hem o dönem 3 aylık hamile olmam hem projenin uzun soluklu olması ben de manevi bir değer oluşturmuştur. Yapımcı, yönetmen ve senarist benden ne istiyor? Bu sorunun doğru cevabını bulup kendi yorumumu da katarak onlara doğru alternatifi sunmak, yeni oyuncularla tanıştırmak, mevcut oyuncuları da hatırlatmakla mükellefim. Ama 118 servisi değilim çünkü şimdilerde maalesef kast direktörlük bu hale geldi.
Mesleğinizin zorlukları neler bize bu zorluklardan kişisel ya da genel açıdan bahseder misiniz? Ben mesleğimi zor olarak tarif edemem çünkü yıllardır gerçekten gece gündüz severek çalıştım. Gücüm ve ömrüm yettiğince de çalışmaya devam edeceğim. Ben yerinde duramayan, iletişimi güçlü, çalışkan bir insanım, çalışmaktan yorulmam.. Mesleki anlamda beni rahatsız eden , asalak başarılara imza atmaya çalışan kifayetsizler ve vefasız kalpsizler…
Şu anki projeleriniz neler bizlere bunlardan bahseder misiniz? Yaş ve yaşanmışlık arttıkça istekleriniz konusunda daha netleşiyor, daha huzurlu, daha mutlu oluyorsunuz. Yapmak istediğim çok plan ve projem var. Menajerlik hizmetlerimiz içine minik detaylar katılarak, akademimiz yenilikleriyle büyüyerek devam edecek, 2. Kitap yolda basılınca 1.sinden daha fazla yüreklere dokunacak. Bu arada  yapımcı olarak da bonus fikirlerimiz var. Anlayacağınız anne, menajer, eğitmen, kardeş, yazar hangi kimliğime sorarsanız hepsi çok yoğun görev tanımlarıyla hayata koşuyor ve koşmaya devam edecek…
İş hayatınızda unutamadığınız bir anınız var mı? Bizimle paylaşmak ister misiniz? Ben de anı çok ama inanın yazınca tadı olmuyor anlatmak lazım. Kitabı okuyunca da dediler ki “bu kitap da dedikodu yok” dedim” ben dedikodu kitabı yazmadım ama orada o kadar çok isimsiz ruh var ki sadece isimleri yok” Bazı şeyler yazınca anlaşılmaz, bazı şeyler yazsan da anlaşılmaz… 
Bu mesleği seçmek isteyenlere ve oyuncu olmak isteyenlere tavsiyeleriniz var mı? Oyuncu Olmak İsteyen Parmak Kaldırsın  tam bir başucu kitabı ve içinde tüm sorularının cevaplarını bulacaklar. Kısaca söylemek gerekirse, sabırlı, donanımlı, azimli ve farkındalıklı olsunlar. Kurban psikolojisinde yaşamasınlar.
Türkiye'de dizi ve sinema sektörünün gelmiş olduğu noktayı nasıl değerlendiriyorsunuz? Gelişmek için koşuyor, her geçen gün yenileniyor. Yeni jenerasyon çok aydınlık ve fark yaratacak bir kafada…
Son olarak neler söylemek istersiniz? Oyuncu adaylarına veya ünlü oyuncu olmak isteyen genç oyunculara tavsiyelerinizi öğrenebilir miyiz? Oyunculuk bir meslek! Oyunculuğu bir meslek olarak ömür boyu mu yapmak istiyorsunuz? Herhangi bir fırsatı yakalayarak ünlü olup iğnenin ucundaki balon mu olmak istiyorsunuz?Bu kararı doğru vermelisiniz. Hayallerinizle gerçeğiniz arasındaki fark ne kadar büyük olursa hayal kırıklığınızda o kadar büyük olur. Hayallerinizin ayağı yere sağlam bassın. Size emek veren herkese vefalı olun. Bol şans. Morun enerjisinde buluşalım…
Röportaj : Mehmet Ali Kıcım - SinemaPort